Bereikbaarheid
Voor veilig vervoer naar en bereikbaarheid van woon-, werk- en recreatielocaties zorgdragen.
Doelenboom
Doelenboom
Beleidsdoel 2.1
Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
Operationele doelen
2.1.1. Verkeersmanagement op provinciale infrastructuur ontwikkelen, realiseren en beheren
2.1.2. Provinciale wegen en fietspaden ontwikkelen, aanleggen en beheren
2.1.3. Provinciale openbaar vervoervoorzieningen ontwikkelen, aanleggen en beheren
2.1.4. Provinciale vaarwegen ontwikkelen, aanleggen en beheren
Beleidsdoel 2.2
Vervoersbeleid maken en uitvoeren
Operationele doelen
2.2.1. Mobiliteitsbeleid maken en uitvoeren
2.2.2. Rijksbeleid beïnvloeden
Beleidsdoel 2.3
Openbaar vervoer waarborgen
Operationele doelen
2.3.1. OV concessies aanbesteden en beheren
2.3.2. In OV voorzieningen investeren
Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
2.1.1. Verkeersmanagement op provinciale infrastructuur ontwikkelen, realiseren en beheren
Tabel Instrumenten - Bijstelling output
Instrumenten | Output begroot | Output bijgesteld |
Toelichting op bij te stellen output | |
---|---|
Gevraagde actie PS: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beleidsstukken bij deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht mutaties Baten & Lasten (x 1.000 euro)
Operationeel doel 2.1.1 | Verkeersmanagement op provinciale infrastructuur ontwikkelen, realiseren en beheren | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Rekening 2015 | Begroot 2016 | Mutaties zomernota | Begroot 2016 na zomernota | % Toe- of afname | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
Apparaatskosten | 5.496 | 4.991 | 200 | 5.191 | 4 % | 4.896 | 4.891 | 5.441 |
Directe lasten | 4.442 | 3.971 | -367 | 3.604 | -9 % | 4.021 | 4.021 | 4.021 |
Overdrachten | 395 | 630 | 0 | 630 | 0 % | 900 | 900 | 900 |
Subtotaal Lasten | 10.333 | 9.592 | -167 | 9.425 | -2 % | 9.817 | 9.812 | 10.362 |
Baten | -3.362 | -3.129 | 668 | -2.461 | -21 % | -3.579 | -3.579 | -3.579 |
Saldo van lasten en baten | 6.971 | 6.463 | 501 | 6.964 | 8 % | 6.238 | 6.233 | 6.783 |
Resultaat | 6.971 | 6.463 | 501 | 6.964 | 8 % | 6.238 | 6.233 | 6.783 |
Toelichting op het meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | |
Directe lasten | Door herijking van de projectbegroting worden voor het project GOVI (Grensoverschrijdende Openbaar vervoersinformatie) minder uitgaven geraamd (lasten verlaagd, € 668.000, neutraal). |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | Door herijking van de projectbegroting worden voor het project GOVI (Grensoverschrijdende Openbaar vervoersinformatie) minder opbrengsten geraamd (baten verlaagd, € 668.000, neutraal). |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
2.1.2. Provinciale wegen en fietspaden ontwikkelen, aanleggen en beheren
Tabel Instrumenten - Bijstelling output
Instrumenten | Output begroot | Output bijgesteld | |||
2.1.2.01 Uitvoeren van verkeerstudies | - Besluitvorming over een (voorlopig) voorkeursalternatief over de verbinding N206-A4 (Duinpolderweg) aan PS voorgelegd in 2e kwartaal 2016. | - N206/A4: Geen output in 2016 | |||
Toelichting op te wijzigen instrument | |||||
-N206/A4:de tussenstap, die begin 2015 door provinciale staten van ZH is aangevraagd en goedgekeurd, is ook door NH omarmd. De Statenverkiezingen 2015 hebben invloed gehad op de planning, omdat het project Duinpolderweg controversieel werd verklaard in ZH. Na de doorstart in de zomer van 2015 is de tussenstap op verzoek van ZH gedeeld in het bespreken van de probleemanalyse om vervolgens toe te komen aan het bezien van mogelijke oplossingsrichtingen. Dat proces is nog ten volle gaande en zal na de zomer 2016 worden afgerond. Als gevolg van een ingelaste verkenning van het bestuurlijke en maatschappelijk draagvlak is een brede maatschappelijke adviesgroep ingesteld. Het was de bedoeling dat deze adviesgroep zou adviseren in het ritme van de tot dusver opgestelde planning. De adviesgroep heeft evenwel om meer tijd gevraagd en dit ook gekregen. Door deze afspraak bleek een afronding van de inrichting van de MER voor de zomer van 2016 niet meer haalbaar. Het zomerreces zit er nu tussen. De planning van een geaccordeerd voorlopig voorkeursalternatief komt daarmee uit op Q1-Q2 van 2017, omdat dan de PlanMER kan worden afgerond. |
Toelichting op bij te stellen output | |
---|---|
Gevraagde actie PS: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beleidsstukken bij deze instrumenten: geen. MER: Milieueffectrapport Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. |
Meerjarenoverzicht mutaties Baten & Lasten (x 1.000 euro)
Operationeel doel 2.1.2 | Provinciale wegen en fietspaden ontwikkelen, aanleggen en beheren | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Rekening 2015 | Begroot 2016 | Mutaties zomernota | Begroot 2016 na zomernota | % Toe- of afname | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
Apparaatskosten | 14.982 | 17.084 | -1.672 | 15.412 | -10 % | 16.939 | 16.777 | 18.773 |
Directe lasten | 47.424 | 45.824 | 3.997 | 49.821 | 9 % | 43.157 | 44.617 | 41.610 |
Kapitaallasten | 75.737 | 76.978 | -4.606 | 72.372 | -6 % | 19.781 | 18.392 | 17.652 |
Overdrachten | 4.262 | 0 | 0 | 0 | 0 % | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal Lasten | 142.405 | 139.885 | -2.281 | 137.604 | -2 % | 79.877 | 79.786 | 78.035 |
Baten | -26.131 | -28.527 | 7.032 | -21.495 | -25 % | -1.795 | -1.795 | -1.795 |
Saldo van lasten en baten | 116.274 | 111.358 | 4.751 | 116.109 | 4 % | 78.082 | 77.991 | 76.240 |
Storting reserves | 29.275 | 46.055 | 0 | 46.055 | 0% | 23.517 | 30.214 | 23.265 |
Onttrekking reserves | -50.634 | -34.835 | 2.087 | -32.748 | -6 % | -20.010 | -20.510 | -13.751 |
Resultaat | 94.915 | 122.578 | 6.838 | 129.416 | 6 % | 81.589 | 87.695 | 85.754 |
Toelichting op het meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | |
Directe lasten | De uitgaven worden per saldo met € 227.000 opgehoogd door verhoging van de uitgaven voor de verbinding A8-A9 en N242 Koelmanlaan-Bestevaerstraat (door verschuiving van kosten van subsidie welke is beschikt in 2015 naar een opdracht omdat een klein deel van het werk plaatsvond op eigen areaal. Deze opdracht loopt nog door in 2016. Daarnaast door verlaging van de uitgaven Investeringspakket Bereikbaarheid Alkmaar (door uitgestelde onderzoeken door de gemeente Alkmaar en meevallende onderzoek- en voorbereidingskosten ) (lasten verhoogd, € 227.000, neutraal). |
Kapitaallasten | Kaderbrief 2017 (§5.1, regel K). De kapitaallasten voor het Provinciaal Meerjarenprogramma Onderhoud (PMO) wegen zijn met € 284.000 afgeraamd. Dit is veroorzaakt door lagere gerealiseerde vervangingsinvesteringen in 2015. De lagere rentelasten ad € 132.000 zijn neutraal met een lager renteresultaat in Programma 8 (kapitaallasten verlaagd, € 152.000, voordelig) (rentelasten verlaagd, € 132.000, neutraal). |
Overdrachten | |
Baten | In het kader van het project Verbinding A8-A9 ontvangt de provincie een bijdrage van € 500.000 van Stadsregio Amsterdam (SRA). Deze bijdrage wordt toegevoegd aan het TWIN-H-budget, voor dit project (baten verhoogd, € 500.000, neutraal). |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves | Door verschuiving in de uitgaven wordt het budget van de reserve Groot onderhoud vaarwegen aangepast. Project Geinbrug is vertraagd door negatief advies van de welstand over het brugontwerp. Dit betekent circa 1 jaar vertraging in de oplevering (onttrekking verlaagd, € 700.000,- neutraal). Wilhelminasluis: de lasten stonden geraamd op € 150.000,- per jaar. De gemiddelde lasten over de jaren 2013-2015 bedragen € 40.000 per jaar (onttrekking verlaagd € 100.000,- neutraal). Zie OD 2.1.4 Directe lasten. |
Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
2.1.3. Provinciale openbaar vervoervoorzieningen ontwikkelen, aanleggen en beheren
Tabel Instrumenten - Bijstelling output
Instrumenten | Output begroot | Output bijgesteld | |||
2.1.3.01 Ontwikkelen van openbaar vervoer infrastructuur | - Besluit over voorkeurstracé Hoofddorp - Nieuw-Vennep - Sassenheim van de R-net-verbinding Noord-Holland - Zuid-Holland genomen en aan PS voorgelegd in 1e kwartaal 2016 (afhankelijk van besluitvorming Westflank). | Geen output in 2016. | |||
Toelichting op te wijzigen instrument | |||||
De output wordt niet gehaald omdat het project onlosmakelijk verbonden is met het project Duinpolderweg. Een financieringsvoorstel zal niet eerder dan medio 2017 worden voorgelegd aan PS. |
Toelichting op bij te stellen output | |
---|---|
Gevraagde actie PS: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beleidsstukken bij deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht mutaties Baten & Lasten (x 1.000 euro)
Operationeel doel 2.1.3 | Provinciale openbaar vervoervoorzieningen ontwikkelen, aanleggen en beheren | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Rekening 2015 | Begroot 2016 | Mutaties zomernota | Begroot 2016 na zomernota | % Toe- of afname | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
Apparaatskosten | 644 | 469 | 106 | 575 | 23 % | 462 | 460 | 520 |
Directe lasten | 1.256 | 4.002 | 5.285 | 9.287 | 132 % | 200 | 0 | 0 |
Kapitaallasten | 1.551 | 1.687 | -111 | 1.576 | -7 % | 0 | 20.000 | 0 |
Overdrachten | 2.366 | 0 | 0 | 0 | 0 % | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal Lasten | 5.817 | 6.158 | 5.280 | 11.438 | 86 % | 662 | 20.460 | 520 |
Baten | -3.196 | 0 | -4.000 | -4.000 | 0% | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | 2.621 | 6.158 | 1.280 | 7.438 | 21 % | 662 | 20.460 | 520 |
Resultaat | 2.621 | 6.158 | 1.280 | 7.438 | 21 % | 662 | 20.460 | 520 |
Toelichting op het meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | |
Directe lasten | Door het vervroegd aanvragen van subsidievoorschotten wordt het budget voor de Zijtakken Zuidtangent aangepast. (Lasten verhoogd, € 4,0 miljoen, neutraal) Het budget voor diverse EXIN-H OV-projecten wordt per saldo met € 1,3 miljoen verhoogd door verhoging uitgaven van onder meer Productformules R-net en door verlaging uitgaven van onder meer Onderdoorgang A9 (Kunstwerk 2A), omdat de laatste 20% van het geraamde bedrag bij de eindafrekening in 2017 wordt betaald. (lasten verhoogd, € 1,3 miljoen, neutraal) |
Kapitaallasten | Het budget voor diverse EXIN-H-projecten OV wordt met € 111.000 verlaagd door versnelling van de uitgaven HOV Vrije busbaan Schiphol Oost en door verlaging van de uitgaven Quickwin Doorstromingsmaatregelen OV project Nieuwe schermerweg Alkmaar (kapitaallasten verlaagd, € 111.000, neutraal). |
Overdrachten | |
Baten | Door het vervroegd aanvragen van subsidievoorschotten wordt het budget voor de Zijtakken Zuidtangent aangepast, € 4,0 miljoen, neutraal). |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
2.1.4. Provinciale vaarwegen ontwikkelen, aanleggen en beheren
Tabel Instrumenten - Bijstelling output
Instrumenten | Output begroot | Output bijgesteld |
Toelichting op bij te stellen output | |
---|---|
Gevraagde actie PS: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beleidsstukken bij deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht mutaties Baten & Lasten (x 1.000 euro)
Operationeel doel 2.1.4 | Provinciale vaarwegen ontwikkelen, aanleggen en beheren | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Rekening 2015 | Begroot 2016 | Mutaties zomernota | Begroot 2016 na zomernota | % Toe- of afname | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
Apparaatskosten | 4.555 | 4.691 | 1.060 | 5.751 | 23 % | 4.625 | 4.602 | 5.203 |
Directe lasten | 17.339 | 15.523 | -1.381 | 14.142 | -9 % | 18.528 | 21.371 | 9.100 |
Kapitaallasten | 1.188 | 1.643 | -17 | 1.626 | -1 % | 3.253 | 4.843 | 6.096 |
Overdrachten | 1.679 | 2.065 | 0 | 2.065 | 0 % | 2.065 | 2.065 | 2.235 |
Subtotaal Lasten | 24.760 | 23.922 | -338 | 23.584 | -1 % | 28.471 | 32.881 | 22.634 |
Baten | -1.424 | -1.224 | 0 | -1.224 | 0% | -1.174 | -1.174 | -1.174 |
Saldo van lasten en baten | 23.336 | 22.698 | -338 | 22.360 | -1 % | 27.297 | 31.707 | 21.460 |
Resultaat | 23.336 | 22.698 | -338 | 22.360 | -1 % | 27.297 | 31.707 | 21.460 |
Toelichting op het meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting | |
---|---|---|
Apparaatskosten | ||
Directe lasten | Project Geinbrug is vertraagd door negatief advies van de Welstand over het brugontwerp. Dit betekent circa 1 jaar vertraging in oplevering (lasten verlaagd , € 700.000 neutraal). | |
Kapitaallasten | Kaderbrief 2017 (§ 5.1, regel K). De kapitaallasten voor het Provinciaal Meerjarenprogramma Onderhoud (PMO) vaarwegen zijn met € 17.000 verlaagd. Dit is veroorzaakt door een verhoging van de afschrijvingscomponent met € 36.000 door hogere gerealiseerde vervangingsinvesteringen in 2015 en een neerwaartse bijstelling van de rentecomponent met € 53.000. Deze is neutraal met een lager renteresultaat in Programma 8 (afschrijving verhoogd, € 36.000, nadelig, rentelasten verlaagd, € 53.000 neutraal). | |
Overdrachten | ||
Baten | ||
Storting reserves | ||
Onttrekking reserves |
Vervoersbeleid maken en uitvoeren
2.2.1. Mobiliteitsbeleid maken en uitvoeren
Tabel Instrumenten - Bijstelling output
Instrumenten | Output begroot | Output bijgesteld |
Toelichting op bij te stellen output | |
---|---|
Gevraagde actie PS: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beleidsstukken bij deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht mutaties Baten & Lasten (x 1.000 euro)
Operationeel doel 2.2.1 | Mobiliteitsbeleid maken en uitvoeren | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Rekening 2015 | Begroot 2016 | Mutaties zomernota | Begroot 2016 na zomernota | % Toe- of afname | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
Apparaatskosten | 5.682 | 5.122 | -42 | 5.080 | -1 % | 4.993 | 4.985 | 4.730 |
Directe lasten | 2.919 | 6.305 | -2.474 | 3.832 | -39 % | 3.702 | 1.057 | 1.057 |
Kapitaallasten | 8.849 | 8.409 | -174 | 8.235 | -2 % | 29.179 | 32.978 | 15.861 |
Overdrachten | 11.935 | 21.192 | 26.605 | 47.797 | 126 % | 15.437 | 14.808 | 13.805 |
Subtotaal Lasten | 29.384 | 41.028 | 23.915 | 64.944 | 58 % | 53.311 | 53.828 | 35.453 |
Baten | -19.537 | -10.206 | -14.246 | -24.452 | 140 % | 0 | -150 | 0 |
Saldo van lasten en baten | 9.847 | 30.823 | 9.669 | 40.492 | 31 % | 53.311 | 53.678 | 35.453 |
Storting reserves | 15.793 | 25.577 | 12.394 | 37.971 | 48 % | 25.086 | 19.404 | 23.203 |
Onttrekking reserves | -5.262 | -17.606 | -9.300 | -26.906 | 53 % | -17.721 | -14.447 | -13.444 |
Resultaat | 20.378 | 38.794 | 12.764 | 51.557 | 33 % | 60.676 | 58.635 | 45.212 |
Toelichting op het meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | |
Directe lasten | OD 2.2.1 Kaderbrief 2017 (§ 5.4, regel AC). De onderzoekskosten voor de Planstudie Duinpolderweg worden door provincies Noord-Holland en Zuid-Holland voorgeschoten. Het aandeel van provincie Noord-Holland hierin bedraagt in 2016 € 150.000,- In geval een bijdrage van de SRA wordt ontvangen wordt dit bedrag verrekend (lasten verhoogd € 150.000, nadelig). |
Kapitaallasten | Kaderbrief 2017 (§ 5.1, regel J). De kapitaallasten voor het Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur (PMI) zijn afgeraamd met € 814.000. Dit wordt veroorzaakt door lagere gerealiseerde investeringen in 2015. De lagere rentelasten ad € 434.000 zijn neutraal met een lager renteresultaat in Programma 8 (rentelasten verlaagd, € 434.000, neutraal, (kapitaallasten verlaagd, € 380.000, voordelig). |
Overdrachten | De verdeling van de budgetten voor de plustaken van de Omgevingsdiensten over de begrotingsprogramma's wordt (neutraal) aangepast (lasten verhoogd, € 62.000, neutraal). |
Baten | Door kasverschuivingen en extra budget worden de subsidie-uitgaven voor Kleine infrastructuur, Beter Benutten, Mobiliteitsmanagement, Bereikbaarheid Mediapark Hilversum en Gedragsbeïnvloeding ten laste van de balanspost BDU verhoogd (baten verhoogd, € 15,3 miljoen, neutraal). |
Storting reserves | Verhoogde storting in de reserve Infrastructuur door interne verschuiving van budget en ontvangen Rijksbijdrage voor Beter Benutten (€ 12,4 miljoen). |
Onttrekking reserves | Door interne budgetverschuivingen worden de subsidie-uitgaven voor Kleine infrastructuur en Gedragsbeïnvloeding ten laste van de reserve Infrastructuur verhoogd (onttrekking verhoogd, € 8,9 miljoen, neutraal). |
Vervoersbeleid maken en uitvoeren
2.2.2. Rijksbeleid beïnvloeden
Tabel Instrumenten - Bijstelling output
Instrumenten | Output begroot | Output bijgesteld |
Toelichting op bij te stellen output | |
---|---|
Gevraagde actie PS: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beleidsstukken bij deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht mutaties Baten & Lasten (x 1.000 euro)
Operationeel doel 2.2.2 | Rijksbeleid beïnvloeden | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Rekening 2015 | Begroot 2016 | Mutaties zomernota | Begroot 2016 na zomernota | % Toe- of afname | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
Apparaatskosten | 457 | 102 | 407 | 509 | 399 % | 160 | 99 | 94 |
Subtotaal Lasten | 457 | 102 | 407 | 509 | 399 % | 160 | 99 | 94 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | 457 | 102 | 407 | 509 | 399 % | 160 | 99 | 94 |
Resultaat | 457 | 102 | 407 | 509 | 399 % | 160 | 99 | 94 |
Toelichting op het meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Openbaar vervoer waarborgen
2.3.1. OV concessies aanbesteden en beheren
Tabel Instrumenten - Bijstelling output
Instrumenten | Output begroot | Output bijgesteld | |||
2.3.1.01 Beheren/monitoren van concessies/contracten | - Nieuwe busconcessie Haarlem-IJmond afgerond en de nieuwe contractafspraken in 2016 geïnplementeerd. | - Nieuwe busconcessie Haarlem-IJmond: Geen output in 2016 | |||
Toelichting op te wijzigen instrument | |||||
- Door bezwaar- en beroepsprocedures nog niet definitief gegund. Nieuwe busconcessie Haarlem-IJmond afgerond en de nieuwe contractafspraken in 2017 geïmplementeerd. |
Toelichting op bij te stellen output | |
---|---|
Gevraagde actie PS: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beleidsstukken bij deze instrumenten: geen. NHN: Noord-Holland Noord Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. |
Meerjarenoverzicht mutaties Baten & Lasten (x 1.000 euro)
Operationeel doel 2.3.1 | OV concessies aanbesteden en beheren | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Rekening 2015 | Begroot 2016 | Mutaties zomernota | Begroot 2016 na zomernota | % Toe- of afname | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
Apparaatskosten | 1.124 | 1.564 | -315 | 1.249 | -20 % | 1.603 | 1.522 | 1.443 |
Directe lasten | 577 | 440 | 165 | 605 | 38 % | 634 | 404 | 284 |
Overdrachten | 51.260 | 45.932 | 320 | 46.252 | 1 % | 48.149 | 49.530 | 50.276 |
Subtotaal Lasten | 52.961 | 47.936 | 170 | 48.106 | 0 % | 50.386 | 51.456 | 52.003 |
Baten | -51.577 | -1.694 | -28.924 | -30.618 | 1.707 % | -1.694 | -1.694 | -1.694 |
Saldo van lasten en baten | 1.384 | 46.242 | -28.754 | 17.488 | -62 % | 48.692 | 49.762 | 50.309 |
Resultaat | 1.384 | 46.242 | -28.754 | 17.488 | -62 % | 48.692 | 49.762 | 50.309 |
Toelichting op het meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | |
Directe lasten | Het contract met de OV taxi is afgerond, De provincie treedt in 2016 nog op als beheerder van de telefooncentrale. De kosten worden volledig vergoed (lasten verhoogd, € 120.000, neutraal). |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | De bijdrage aan de haltevoorziening Zuidtangent en afrekening voorgaand jaar (lasten verhoogd, € 330.000, neutraal). |
Baten | In IPO verband en in overleg met het ministerie van I&M is afgesproken om de BDU Rijksmiddelen uit voorgaande jaren versneld in te zetten via de exploitatiebijdragen Openbaar vervoer. De exploitatievergoeding voor het jaar 2016 wordt daarom deels gedekt uit de BDU Rijksmiddelen uit voorgaande jaren (onttrekking uit Rijksgelden BDU verhoogd, € 18,8 miljoen, neutraal). Hier staat een lagere onttrekking uit de reserve OV tegenover, dit wordt toegelicht onder OD 2.3.2. |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Openbaar vervoer waarborgen
2.3.2. In OV voorzieningen investeren
Tabel Instrumenten - Bijstelling output
Instrumenten | Output begroot | Output bijgesteld |
Toelichting op bij te stellen output | |
---|---|
Gevraagde actie PS: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beleidsstukken bij deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht mutaties Baten & Lasten (x 1.000 euro)
Operationeel doel 2.3.2 | In OV voorzieningen investeren | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Rekening 2015 | Begroot 2016 | Mutaties zomernota | Begroot 2016 na zomernota | % Toe- of afname | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
Apparaatskosten | 425 | 256 | 243 | 499 | 95 % | 320 | 248 | 235 |
Directe lasten | 7.332 | 12.809 | -2.866 | 9.943 | -22 % | 9.360 | 7.793 | 370 |
Kapitaallasten | 0 | 60 | 7.115 | 7.175 | 11.858 % | 4.930 | 8.570 | 41.550 |
Overdrachten | 9.442 | 21.118 | -10.536 | 10.582 | -50 % | 587 | -184 | -184 |
Subtotaal Lasten | 17.199 | 34.243 | -6.044 | 28.199 | -18 % | 15.197 | 16.427 | 41.971 |
Baten | -6.295 | -3.988 | 2.108 | -1.880 | -53 % | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | 10.904 | 30.255 | -3.936 | 26.319 | -13 % | 15.197 | 16.427 | 41.971 |
Storting reserves | 3.524 | 50.989 | -10.303 | 40.686 | -20 % | 51.759 | 52.759 | 53.759 |
Onttrekking reserves | -2.668 | -48.628 | 18.484 | -30.144 | -38 % | -47.586 | -47.966 | -48.654 |
Resultaat | 11.760 | 32.616 | 4.245 | 36.861 | 13 % | 19.370 | 21.220 | 47.076 |
Toelichting op het meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | |
Directe lasten | Aframing directe lasten TWIN-H-projecten OV door verschuiving kasuitgaven HOV Velsen (lasten verlaagd, € 3.377.000, neutraal). |
Kapitaallasten | Door verschuiving in de kasraming wordt het budget voor het TWIN-H project HOV in het Gooi aangepast (lasten verhoogd, € 7,1 miljoen, neutraal). |
Overdrachten | Door verschuivingen in de kasraming wordt het budget voorzieningen OV uit Rijksgelden BDU uit voorgaande jaren, waaronder AROV en halte voorzieningen bijgesteld (lasten verlaagd, € 3,8 miljoen, neutraal). |
Baten | Door verschuivingen in de kasraming wordt het budget voorzieningen OV uit Rijksgelden BDU uit voorgaande jaren, waaronder AROV en halte voorzieningen bijgesteld (onttrekking verlaagd, € 3,0 miljoen, neutraal). |
Storting reserves | Kaderbrief 2017 (§ 5.1, regel L) De storting in de reserve OV wordt met € 10,4 miljoen verlaagd. Dit is mogelijk omdat destijds bij de instelling van de reserve onzekerheid bestond over bijdragen van de Stadsregio Amsterdam en de gemeenten en naar nu blijkt blijft de bijdrage van de provincie in de realisatie beperkt tot 5% van de investering. |
Onttrekking reserves | In IPO verband en in overleg met het ministerie van I&M is afgesproken om de BDU Rijksmiddelen uit voorgaande jaren versneld in te zetten via de exploitatiebijdragen Openbaar vervoer (zie toelichting onder OD 2.3.1). Hier staat een lagere onttrekking uit de Reserve OV tegenover (onttrekking verlaagd, € 18,8 miljoen, neutraal). |