Overzicht financiële ontwikkelingen
Het totale begrotingssaldo na de verwerking van alle zomernotamutaties is € 14,56 miljoen voordelig. Conform de afspraken in de kaderbrief wordt dit saldo geoormerkt gestort in de algemene reserve t.b.v. het sluitend maken van de begroting en meerjarenraming 2017 – 2020. Hierna is het saldo van de begroting 2016 € 0.
In de kaderbrief kon nog geen rekening worden gehouden met de tweede begrotingswijziging. In deze zomernota is hiermee wel rekening gehouden. In onderstaande tabel ziet u het overzicht.
Totaaloverzicht zomernota 2016
Bedragen * € 1.000 | Mutatie | Saldo* |
---|---|---|
Saldo begroting na eerste wijziging | -3.440 | |
Begroting tweede wijziging | 2.015 | |
Kaderbrief 2017 | -11.370 | |
Saldo na kaderbrief 2017 incl. 2e begrotingswijziging | -12.795 | |
Zomernota | -1.763 | |
Subtotaal na niet neutrale mutaties | -14.558 | |
Geoormerkte storting in algemene reserve | 14.558 | |
Saldo na zomernota | 0 |
* Een negatief bedrag is voordelig
Specificatie niet-resultaatneutrale mutaties
Voor het opstellen van de zomernota 2016 zijn de gevolgen van de meicirculaire van het provinciefonds verwerkt. Daarnaast zijn zoals gebruikelijk de meest recente gegevens over ontwikkelingen zoals de intern doorbelaste rente en enkele indexeringen in beeld gebracht en verwerkt en zijn mee- en tegenvallers geïnventariseerd. Al deze mutaties zijn toegelicht bij het betreffende programma in de zomernota.
Programma / OD | Onderwerp | Bedrag in € 1.000 | |
---|---|---|---|
1 | Openbaar Bestuur | ||
1.1.1 | Accountant | 30 | |
Algemene kosten GS | -105 | ||
Herstel budgetten PS | 60 | ||
Nieuwe sprekersklok PS | 6 | ||
Oud-leden GS | 61 | ||
Reiskosten PS | -61 | ||
1.1.2 | Minder Integriteitsonderzoek t.b.v. Flevoland en Utrecht | 171 | |
1.3.1 | Communicatiestrategie | 56 | |
2 | Bereikbaarheid | 0 | |
2.1.1 | Verkeersmanagement | 84 | |
2.1.2 | Rente | -7 | |
2.2.1 | Indexatie | 9 | |
Provinciefonds doeluitkering | 2.272 | ||
3 | Water | 0 | |
3.2.1 | Indexatie | 18 | |
Kaderbrief AE verschuiving 2017-2019 naar 2016 | 1.100 | ||
Provinciefonds doeluitkering | 65 | ||
4 | Milieu | 0 | |
4.1.2 | Afboeking rente bodembeheertaken | -25 | |
Indexatie | 15 | ||
Leges | -1.343 | ||
Meetpunt afvalstoffen | 37 | ||
Omgevingsdiensten | 181 | ||
Opruimen drugsafval | 23 | ||
Provinciefonds doeluitkering | 98 | ||
SWUNG bijstelling | 90 | ||
4.2.1 | Rente | 33 | |
5 | Ruimte | 0 | |
5.1.2 | Beheer onroerend goed | 1.578 | |
Huren en pachten | -1.170 | ||
Opheffen reserve tijdelijk beheer gronden | -499 | ||
OZB | 46 | ||
Rente | -314 | ||
Verkoopopbrengst grond | -733 | ||
5.2.1 | Arbeidsmarkt | -300 | |
Rente | -9 | ||
6 | Groen | 0 | |
6.1.1 | Indexatie | 35 | |
Provinciefonds doeluitkering | 227 | ||
7 | Cultuur en Welzijn | 0 | |
7.2.1 | Behoud erfgoed | -1 | |
Provinciefonds doeluitkering | 275 | ||
Rente | 9 | ||
8 | Financiën | 0 | |
8.1.1 | Afspraak met bonden m.b.t. GO-gelden | 1.500 | |
Beheer en onderhoud panden | -38 | ||
Huisvesting | 127 | ||
Huren en pachten | 14 | ||
Indexatie | 0 | ||
Leges | 4 | ||
OZB | -3 | ||
Provinciefonds algemene uitkering | 229 | ||
Provinciefonds doeluitkering | -2.937 | ||
Rente | 644 | ||
Verkoopopbrengst panden | -3.438 | ||
Voormalig personeel | 123 | ||
Eindtotaal niet resultaatneutrale mutaties | (een negatief bedrag is voordelig) | -1.763 |
Instellingsbesluiten nieuwe reserves en kredietaanvraag
Instelling nieuwe reserves
Bij de instelling van een nieuwe reserve hoort conform onze financiële verordening een instellingsbesluit. In het instellingsbesluit stellen PS vast, wat het doel, de functie en de looptijd is van een reserve en wordt vastgelegd, hoe de besluitvorming over de bestedingen uit de reserve verloopt. PS beschikt over het onttrekken en storten in een reserve, tenzij dit in de aangegeven besluitvormingsprocedure in het instellingsbesluit aan GS wordt overgedragen. Voor de functie van een reserve zijn er drie mogelijkheden:
Budgetgerichte reserve:
PS besluiten een bepaald bedrag in een reserve te storten en dragen GS op om voor dit geld zo veel mogelijk effect te bereiken, zoals gesteld in het doel van de reserve. Wanneer een geraamd project goedkoper uitvalt of niet doorgaat, blijft het geld in de reserve beschikbaar voor nieuwe projecten.
Doelgerichte reserve:
PS stellen een doel vast en besluiten in een reserve precies genoeg te storten, om dat doel te bereiken. Wanneer het vooraf vastgestelde doel is bereikt of een project is afgerond, vallen eventueel overblijvende middelen vrij naar de algemene middelen. Wanneer een project in het geheel niet doorgaat, wordt daarmee het doel niet bereikt en kan daarvoor een nieuw project in de plaats komen.
Egalisatiereserve:
PS besluiten jaarlijks een vast bedrag te storten in een reserve voor activiteiten die grote schommelingen in budgetbehoefte hebben, om daarmee een gelijkmatige verdeling van lasten over de jaren te bereiken.
Reserve Meekoppelkansen bij dijkversterkingen | |
---|---|
Functie | Budgetgerichte reserve |
Doel | Bijdragen aan meekoppelkansen gekoppeld aan dijkversterkingsprojecten. |
Programma | Programma 3 Water. |
Voeding | De storting bedraagt € 15 miljoen uit het coalitieakkoord (€ 3.750.000 per jaar in 2016 t/m 2019), € 4.726.872 uit de reserve Actieprogramma 2010, onderdeel Uitvoeringsprogramma Kust en € 500.000 uit de Reserve Groen. |
Looptijd | De reserve loopt t/m 31 december 2025. |
Besluitvormingsprocedure | GS besluit over de investering voor de meekoppelkansen conform GS-besluit van 26 april 2016 en communiceert hierover met PS. |
Reserve Bedrijfsvoering | |
---|---|
Functie van de reserve | Egalisatiereserve |
Doel | Deze reserve dient om fluctuaties in de uitgaven voor bedrijfsvoering op te vangen en investeringen te doen ter verbetering van de bedrijfsvoering in het algemeen en innovatie en I&I-ambities (Impulsbudget) in het bijzonder |
Programma | Programma 8 Financiën (Programma overkoepelende reserves) |
Voeding | Conform kaderbrief 2017. Het Impulsbudget dat nu is opgenomen in Reserve Huisvesting wordt daarnaast overgeheveld naar Reserve Bedrijfsvoering. De reserve huisvesting bevat daarmee alleen nog de bedragen die gemoeid zijn met de kapitaallasten die samenhangen met de huisvesting. |
Looptijd | De looptijd is onbeperkt, omdat het een egalisatiereserve betreft. Eens per 4 jaar vindt een evaluatie plaats bij de actualisatie van de nota reserves en voorzieningen. |
Besluitvormingsprocedure | Bij de begroting of begrotingswijziging worden ramingen op de begroting gebracht. |
Reserve GO-gelden | |
---|---|
Functie | Budgetgerichte bestemmingsreserve |
Doel | De reserve is bedoeld om uitvoering te geven aan de inzet van decentrale arbeidsvoorwaarden-gelden door het Georganiseerd Overleg. |
Programma | 8 Financiën (Programma overkoepelende reserves) |
Voeding | Er is sprake van een eenmalige voeding met een bedrag van € 3.965.000. |
Looptijd | De looptijd van de reserve is afhankelijk van de, nog te besluiten, specifieke aanwending. Vooralsnog wordt de einddatum bepaald op 31-12-2021. |
Besluitvormingsprocedure | Over de besteding van het bedrag kunnen plannen worden ingediend in het Georganiseerd Overleg. Instemming vindt plaats door GS vanuit de werkgeverszijde en door de bonden vanuit werknemerszijde (nadat zij de plannen hebben voorgelegd aan hun leden). |
Nieuw kredietbesluit
In kader van PMI een uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen van € 800.000 voor de realisatie van een tijdelijke busstrook op de N247 tussen kruispunt ’t Schouw en Broek in Waterland.
Toelichting
In de stuurgroep Bereikbaarheid Waterland van november 2015 is besloten om een tijdelijke busstrook in noordelijke richting te realiseren (met behoud van 300m busbaan in zuidelijke richting) door de wegindeling op het wegvak N247 tussen kruispunt ’t Schouw en Broek in Waterland aan te passen. Het busverkeer op de N247 ondervindt in de avondspits gemiddeld 4 minuten vertraging als gevolg van fileopbouw op het wegvak N247 tussen kruispunt ’t Schouw en de kern van Broek in Waterland. Dit betekent op jaarbasis een extra verliespost m.b.t. de exploitatie van € 50.000- € 100.000 en in maatschappelijke kosten een verlies dat kan oplopen tot € 0,5 miljoen per jaar. Om deze reden is in de stuurgroep besloten om deze maatregel met spoed en uiterlijk in 2016 te realiseren.
De werkzaamheden starten in oktober 2016 en zullen naar verwachting in november 2016 voltooid zijn.
De hoogte van het thans voorliggend krediet bedraagt € 800.000. Het krediet is al in de kasramingen van het PMI opgenomen (namelijk in 2018), maar wordt nu qua kasuitgaven naar voren gehaald (€ 500.000 in 2016 en € 300.000 in 2017). De Stadsregio Amsterdam (SRA) betaalt 50% van de kosten, de overige 50% komt ten laste van de kapitaallasten PMI en zal worden verwerkt in de Begroting 2017 en het PMI 2017-2020. De naar voren gehaalde kapitaallasten passen binnen het bij de Kaderbrief 2017 vastgesteld budget voor kapitaallasten PMI.